prebiotikumok: miért van szüksége a testnek élő baktériumokra?

Az emberi gyomor-bél traktus körülbelül 85% -a jótékony mikroorganizmusokat és 15% -át a patogén mikroflóra tartalmazza. Ez a megfelelő egyensúly, amely biztosítja az ételek emésztését és szabályozza a szervezet anyagcseréjét. De amikor az egyensúly egyik vagy másik irányba elmozdul, diszbiozis lép fel és ez nem csak az emésztőrendszer munkájában tükröződik. Fáradtság, gyenge immunitás, rossz bőr, köröm és haj – ezek a dysbiosis fő jelei. Mit kell tenni? Vigyen be probiotikumokat és prebiotikumokat az étrendjébe. Megtudjuk, hogy milyen előnyökkel jár az élő mikroorganizmusok, és hogyan gazdagíthatjuk velük a szokásos menüt.

Mi a különbség a prebiotikumok között?

 

A “prebiotikumok”  teljesen különböznek egymástól. A nevek hasonlóak, de a test funkciói és hatása eltérő. Az egyetlen hasonlóság az, hogy mind az első, mind a második pozitív hatással van az emésztőrendszer működésére – normalizálják a bél mikroflóráját.

A probiotikumok élő mikroorganizmusok, amelyek normalizálják a mikroflóra kvalitatív és kvantitatív összetételét. A legtöbb probiotikus baktérium 2 típusú: laktobacillus (Lactobacillus) és bifidobacterium (Bifidobacterium). De sok más mikroorganizmus nemzetség is létezik.

A prebiotikumok étrendi rostok, amelyek emészthetetlenek a gyomor-bélrendszerben, és amelyek tápanyagként szolgálnak az élő mikroorganizmusok számára és elősegítik növekedésüket.

Kiderült, hogy a probiotikumok létezése prebiotikumok nélkül lehetetlen. Ezért biztosítani kell, hogy mindkét komponens jelen legyen az étrendben.

A probiotikumok és a prebiotikumok előnyei

A bél mikroflóra hatalmas világ. És mindegyik baktériumtörzsnek sajátos funkciója van.

A probiotikumok a következő előnyökkel járnak:

  • fokozza az immunrendszer ellenállását;
  • az allergiás reakciók előfordulásának megelőzése;
  • lebontja az ételeket, elegendő ásványi anyagot és tápanyagot termelve;
  • javítja a szervezet anyagcseréjét;
  • kiküszöböli a bélben a gyulladásos folyamatokat és megakadályozza az emésztőrendszer súlyos betegségeinek kialakulását;
  • a patogén mikroflóra elleni küzdelem;
  • segít csökkenteni a „rossz” koleszterin szintjét;
  • javítja a bőr állapotát.

A prebiotikumok fő feladata a hasznos mikroflóra szaporodásának serkentése és “eltarthatóságának” meghosszabbítása. De ez nem az egyetlen előny. Amikor a prebiotikus rostokat erjesztik a bélben, zsírsavak képződnek, amelyek számos hasznos funkciót látnak el:

  • jelentősen csökkenti a gyomor és a bél savasságát;
  • hosszú ideig teljességet érez, ami fontos a fogyáskor;
  • hozzájárul a bélfalak sűrűségének megerősítéséhez;
  • felgyorsítja a testbe belépő zsírok és egyszerű cukrok lebontását;
  • a bélbetegségek kialakulásának megelőzésévé válhat.

 

Mikor válnak szükségessé a probiotikumok és a prebiotikumok?

Probitikumokról és prebiotikumokról mindenhol hallunk. A folyóiratokban ismertetik azok jótékony tulajdonságait, és bemutatják a különféle gyógyszerek reklámozását. De ez nem csak divat trend.

Mikor fontos biztosítani, hogy az élelmi rost és a hasznos mikroorganizmusok bekerüljön szervezetünkbe?

  • antibiotikumok szedése;
  • a rákos daganatok gyógykezelése utáni gyógyulási időszak;

Bél rendellenességek (hasmenés, székrekedés);

  • súlyos anyagcsere-rendellenességek;
  • B-vitamin, vas és kalcium hiánya;

Urogenitális fertőzések;

  • szív- és érrendszeri patológia;
  • bőrproblémák (pattanások, szárazság vagy zsíros);
  • a szülés utáni időszak a nőkben.

Egyes esetekben még a kiegyensúlyozott étrend sem segíti elő a bél mikroflóra kiegyensúlyozását. Fontos, hogy segítsünk a testnek azáltal, hogy további forrásokat találnak a probiotikumok és prebiotikumok számára.

A probiotikus mikroorganizmusok – termofil streptococcus, bifidobaktériumok és laktobacillusok – teljes értékű forrása, amelyek nélkülözhetetlenek a bél normál működéséhez. A jótékony mikroorganizmusok komplexe kiegészíti a szokásos étlapot, akkor is, ha az étrend nem gazdag erjesztett tejtermékekben.

Ne felejtsük el, hogy a sima gastrointestinalis traktus a legjobb megelőzés számos egészségügyi probléma ellen.

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük