B-vitaminok – szuperhősök, amelyek őrzik az egészségét

B1-vitamin – az anyagcsere mestere

A B1-vitamin (tiamin) elősegíti a fehérjék, zsírok és szénhidrátok energiává történő átalakulását. A vitamin napi bevitele 1 és 1,2 mg között van.

B2-vitamin – harc a gyönyörű fürtökért

A B2-vitamin (riboflavin) részt vesz az emberi test mindenféle anyagcsere-folyamatában. Ez elengedhetetlen a test reproduktív rendszerének megfelelő működéséhez. A B2-vitamin nagyon fontos az endokrin rendszerben, különösen a pajzsmirigyben. A riboflavin különösen a nők számára hasznos: hozzájárul a bőr szépségéhez és egészségéhez, a körmök és a haj gyors növekedéséhez. A B2-vitamin napi bevitele 1,8 mg.

B3-vitamin – energiaügyi miniszter

A B3-vitamin (PP-vitamin, nikotinsav, niacin) részt vesz a szervezet redox reakcióiban. Ez hozzájárul az egészséghez szükséges enzimek képződéséhez, és fontos a szénhidrát- és lipid-anyagcseréhez. Felnőttek fogyasztási aránya 20 mg.

A B5-vitamin a fő védőanyag

A B5-vitamin (pantoténsav) elengedhetetlen az ellenanyagok szintéziséhez. Az ellenanyagok nélkülözhetetlenek az immunrendszerhez: védenek minket a baktériumoktól, vírusoktól és toxinoktól. A B5-vitamin elősegíti a sebgyógyulást is. Az ajánlott pantoténsav bevitel 5-7 mg.

B6-vitamin – a neurotranszmitterek mestere

A B6-vitamin három egész anyag kollektív neve: piridoxin, piridoxál, piridoxamin. B6-vitaminra van szükség a szerotonin, dopamin, adrenalin, norepinefrin előállításához. Ezen felül szükséges a hemoglobin szintéziséhez. A B6-vitamin hiányának tünetei az emberekben vérszegénység, az immunrendszer gyengülése, dermatitisz. A vitamin napi bevétele 2 mg.

B9-vitamin – a DNS helyes megosztásának szakembere

A B9-vitaminra (folsavra) az immun- és keringési rendszer fejlődéséhez van szükség. A folsav az új sejtek egészséges állapotának létrehozásához és fenntartásához is szükséges: részt vesz a DNS replikációs folyamatában. A B9-vitamin napi bevitele 0,2 mg.

B12-vitamin – az idegrendszer nyugodt mestere

A B12-vitamin (cianokobalamin) elengedhetetlen az idegrendszer megfelelő működéséhez. Szükség van vörösvértestek – szintézisére is. A B12-vitamin napi bevitele 2,4 mcg.

Hogyan kaphatok elegendő B-vitamint?

Tehát már kitaláltuk, hogy B-vitaminok nélkülözhetetlenek. Hol találhatjuk ezeket a harcosokat az egészségünk megvédése érdekében? E csoport néhány vitamint szintetizálhat az emberi testben. Például B5, B6, B9. Ezen anyagok saját előállítása csak akkor lehetséges, ha az embernek minden rendben van a bél mikroflórájával. Manapság sok ember szenved dysbiosistól – egészségtelen étrend, antibiotikumok vagy más káros tényezők eredményeként. A mikroflóra megsértése nemcsak az immunitás csökkenéséhez, hanem a B5, B6 és B9 vitamin hiányához is vezethet.

A B1, B2, B3 és B12 vitamin nem szintetizálható az emberi testben. Belépésük csak kívülről lehetséges – főleg étellel. De nem mindig lehetséges, hogy az összes szükséges vitamint táplálékból megszerezzük.

A kiegyensúlyozott étrend fenntartása nehéz. Ha gyanítja a vitaminhiányt, akkor jobb, ha konzultál orvosával, és követi az ő ajánlásait.

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük