A C és E vitamin csökkenti a gyulladást és védi a sejteket a károsodástól

Gyakran hallunk az antioxidánsok előnyeiről, amelyek megtalálhatók például a vörösborban vagy a sötét csokoládében. Az antioxidánsok fő előnye a szabad gyökök elleni küzdelem. Ebben a cikkben két jól ismert antioxidáns – az A-, az E- és a C-vitamin – példája alapján megtudjuk, hogy ez milyen hatással van a szervezetre.

 

Az antioxidáns olyan vegyület, amely megakadályozza egy másik vegyület oxidációját. Az oxidáció természetes kémiai folyamat, amely elektronvesztést okoz. Egy oxidált vegyületet (elvesztett elektronokat) szabad gyöknek hívnak. Az ilyen folyamatok egy láncreakcióban alakulnak ki, amelyet nagyon nehéz megállítani. Az oxidációs folyamatok alapjául számos betegség alakul ki az életkorral (szürkehályog, szív- és érrendszeri betegségek, 2. típusú diabetes mellitus szövődményei).

 

C vitamin

A C-vitamin (aszkorbinsav) egy vízben oldódó vitamin, amelyet nem szintetizálnak vagy halmoznak fel az emberi testben, ezért fontos, hogy minden nap táplálja. Túlzott mennyiségű C-vitamin táplálékfelvétel esetén a vizelettel ürül ki. Érdekes, hogy egyes állatokban (majmok, tengerimalacok, denevérek és egyes halfajok) a szervezetben szintetizálódnak a C-vitamin. A C-vitamin-tartalom vezetői a zöldségek és gyümölcsök: citrusfélék, paprika, gyógynövények, kivi, brokkoli és eper. Ezeknek a gyümölcsöknek és zöldségeknek egy adagja fedezi a felnőttek napi 75-90 mg C-vitamin-szükségletét.

 

A C-vitamin enyhíti a gyulladást

Regeneráló tulajdonságai miatt a C-vitamin aktívan harcol a testben lévő veszélyes szabad gyökökkel – reaktív oxigén fajokkal (ROS). A táplálék energiává történő feldolgozása során a testben folyamatosan képződnek reaktív oxigénfajok, képződésük epicentruma a mitokondriumok. Annak ellenére, hogy ez egy természetes folyamat, a túlzott ROS veszélyes a testre, és idő előtti öregedéshez vezet. A megnövekedett szabad gyökök szintjén oxidatív stressz lép fel, amely a sejtek és a DNS károsodásához vezet. Az oxidatív stressz szorosan kapcsolódik a gyulladás folyamatához, amely számos betegséghez vezet. A tanulmányok kimutatták, hogy a C-vitamin jelentősen csökkenti az oxidatív stressz fő markerét – az F2-izoprosztánok szintjét, amelyek kapcsolódnak a gyulladásos C-reaktív protein markerhez .

 

Egészséges emberekkel végzett vizsgálatban az 1000 mg C-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítők napi bevétele két hónapig 25% -kal csökkentette a C-reaktív protein szintet (azokban az emberekben, akiknek CRP-szintje meghaladja az 1,0 mg / L-t, a CRP-szint magasabb, ha 1,0 mg / l-nél nagyobb, a szív- és érrendszeri megbetegedések fokozott kockázatát jelenti

A napi étkezéshez szükséges mennyiségű C-vitamint el lehet érni. Ehhez napi 5-7 adagot gyümölcsöt és zöldséget kell enni.

 

E-vitamin

Az E-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amely szintén antioxidáns. Az E-vitamin nyolc különféle vegyület családja, amelyek közül az alfa-tokoferol a legaktívabb. A felnőtt felnőtt E-vitamin-szükséglete 15 mg (22 NE). Figyelembe véve, hogy zsírban oldódó vitamin, a növényi olajok és a diók a legjobb források. Ennek a vitaminnak a kiváló forrása a búzacsíraolaj, amely evőkanálban körülbelül 20 mg (30 NE). Egy adag napraforgó-, mandula-, napraforgó- és páfrányolaj kb. 6 mg (9 NE) alfa-tokoferolt tartalmaz. Az alacsony zsírtartalmú étrendet követő embereknek nagyobb valószínűséggel hiányosak az E-vitaminok.

 

Az E-vitamin megvédi a sejteket a károsodástól

Az E-vitamin megvédi a sejt azon részeit, amelyek zsírokat tartalmaznak az oxidációtól: sejtmembránok, koleszterint hordozó fehérjék. Csakúgy, mint a C-vitamin, az E-vitamin szabályozza az oxidatív stressz szintet.

 

A májsejtek annak egyik példája, hogy az E-vitamin hogyan védi a sejteket a károsodástól. A májsejtek oxidatív stresszét az alkohol, a zsíros és a magas kalóriatartalmú ételek túlzott fogyasztása okozhatja. Ennek eredményeként a májsejtekben két enzim – az alanin-aminotranszferáz (ALT) és az aszpartát-aminotranszferáz (AST) – szintje növekszik. A nagy E-vitamin-dózisok csökkentik az ALAT és AST szintet a placebo-kontrollokhoz képest . Ezért annyira fontos, hogy elegendő mennyiségű E-vitamint fogyasztjon az ételből.

 

Fontos: nagyon óvatosnak kell lennie az E-vitamint tartalmazó gyógyszerek szedésekor. Az ilyen gyógyszerek rendszeres használata fokozott mortalitással jár . Japánban végzett tanulmányok kimutatták, hogy ennek a vitaminnak a túlzott fogyasztása osteoporosishoz vezethet . Ezért meg kell próbálni az E-vitamint az étellel együtt bevinni. A búzacsíra-, napraforgó-, mandula- és safloorolajok magas E-vitamin-tartalommal bírnak.

 

A-vitamin

Az A-vitamin, mint az E-vitamin, zsírban oldódó vitamin és megvédi a lipid membránokat. Narancssárga és piros zöldség és gyümölcs, valamint sötét zöldek elegendő mennyiségű prekurzort, béta-karotint tartalmaznak.

Kiegyensúlyozza a napi étrendjét – legalább 5-7 adag különféle színű gyümölcsöt és zöldséget tartalmaz az étrendbe, és a test elegendő mennyiségű A, E és C vitamint fog kapni.

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük